Vins en venda

Fa un temps ens va visitar el representant d’una empresa importadora dels Estats Units, per conèixer els nostres vins; quan va començar a tastar i jo em disposava a donar-li les explicacions corresponents, em va fer callar i em va dir que no volia informació prèvia a la degustació; em va explicar que, quan les persones per les quals treballava triaven entre les mostres que ell els portava, només cataven i preguntaven el preu; la resta d’informació la volien a posteriori. Per una vegada, un enfocament tan simple em va semblar molt interessant respecte a un acte tan extremament complex, tant des del punt de vista psicològic —predisposició positiva o negativa: marques importants, personatges que hi ha al darrere, presentació i màrketing, etc…— com des del punt de vista dels sentits que intervenen físicament en el tast i, sobretot, considerant la relació, a vegades molt estreta, que hi pot haver entre la predisposició psicològica i uns òrgans tan increïblement sofisticats com condicionables.

Crec que és important arribar nets al tast, sense informació prèvia que ens pugui predisposar en un sentit o altre, per poder-nos preguntar: m’agrada o no m’agrada, m’és agradable o no, m’embafa o m’és llaminer, em fa mal o s’em posa bé i, finalment, saber quant val. Fent-ho d’aquesta manera hi ha moltes sorpreses, i no tan sols en la relació qualitat-preu. També us donem algunes de les dades analítiques que considerem que, més enllà del que la legislació actual exigeix, són importants de saber en un producte alimentari.